donderdag 2 oktober 2008

Dozen, dozen en nog eens dozen!

Beste ouders,
* De voorbije week werkten we rond het thema: "dozen".
* We startten het thema met een verhaal: "het huis van Jules". Jules kreeg van papa een grote doos. Jules toverde zijn doos om tot een mooi speelhuisje. Toch was Jules nog niet helemaal tevreden: het huis had geen bakstenen. De zus van Jules kende een oplossing, ze tekende mooie bakstenen op de doos en Jules was daarmee heel gelukkig!
* Als verwerking mochten de kleuters stempelen met doosjes. Ze stempelden bakstenen op het huis van Jules.
* De oudste kleuters maakten een fototoestel met een 'doos'.
* Tijdens de godsdienstmomenten mochten de kleuters luisteren naar het verhaal van Jacob en Jezus. Hierbij leerden de kleuters dat we niemand mogen wegduwen in een doos, maar dat we alle mensen een kans moeten geven: arm en rijk, dik en dun, ziek en gezond, ...
* Als verwerking op dit verhaal mochten de kleuters zich echt verstoppen in een grote doos.
* We luisterden ook naar het verhaal van Margot en het muisje. Margot vond een muisje in de zandbak, het muisje had pijn aan zijn pootje. Margot wou het muisje verzorgen en zette het muisje in een doos met een zacht dekentje. Het muisje was na een tijd verdwenen, want muisjes knabbelen graag met de tandjes en het muisje had een gaatje in de doos geknabbeld. Weg was het muisje!
* We speelden het verhaal na...
* De kleuters mochten de dozen rangschikken van groot naar klein...
* We experimenteerden met schuddozen.
* De kleuters kregen ook een waarneming van verschillende soorten dozen.
* We leerden ook tellen aan de hand van een dobbelsteen. De stippen van de dobbelsteen gaven aan hoeveel dozen de kleuters in de mand mochten leggen.
* We bouwden hoge torens, een baan voor de auto's, we schaatsten met de dozen, maakten muziek door op de dozen te trommelen, ...
* Er werden begrippen aangeleerd: Jules zit op de doos, naast de doos, in de doos, achter de doos, ...
* We werkten met de voeldoos: er lag een voorwerp in de voeldoos, de kleuters moesten raden welk voorwerp ze voelden.
* Ziezo, dit was slechts een kleine greep uit ons belangstellingspunt.
Groetjes, juf Hannelore en de kids!